Ο Αλμπέρτο Κόρντα ήταν ο φωτογράφος που απαθανάτισε τον Ερνέστο Γκεβάρα στην πλέον διάσημη εικόνα του – αυτήν του Guerillero Heroico. Η φωτογραφία ελήφθη στις 5 Μαρτίου 1960 στην Αβάνα της Κούβας και έκτοτε παρέμεινε σήμα κατατεθέν του αργεντίνου επαναστάτη κάνοντας το γύρο του κόσμου.
“Βρισκόμουν περίπου δέκα μέτρα από την εξέδρα όπου μιλούσε ο Φιντέλ Κάστρο. Ξαφνικά, πρόσεξα ότι ο Τσε πλησίαζε το κιγκλίδωμα”, περιέγραψε ο ίδιος αργότερα τη στιγμή της σύλληψης της φωτογραφίας. Την ώρα που η φωτογραφική μηχανή έκανε το χαρακτηριστικό «κλικ» ο ίδιος τραβούσε την πιο καθοριστική φωτογραφία της καριέρας του.
Φωτογράφος της εφημερίδας Revolution τότε ο Αλμπέρτο Κόρδα καδράρει με το φακό του όλα τα πρόσωπα της εξέδρας. Ο φακός σταμάτησε σχεδόν αυτόματα στο πρόσωπο του Comandante. «Με το που τον είδα στο κάδρο της κάμερας, μ’ εκείνη την έκφραση, ξαφνιάστηκα, σαν να ‘χα δεχτεί ένα χτύπημα. Ενστικτωδώς πατάω το διάφραγμα» έχει πει ο ίδιος.
Η φωτογραφία έγινε διάσημη μετά το θάνατο του Τσε Γκεβάρα. Εντελώς παράδοξα η Revolution επέλεξε αρχικά να μην τη δημοσιεύσει. Ο Κόρδα έδωσε τη φωτογραφία σε κάποιον Ιταλό επισκέπτη στην Κούβα το 1967. Ο Ιταλός μετά το θάνατο του Τσε άρχισε να διανείμει τη φωτογραφία.
Η φωτογραφία έγινε σύμβολο, αφίσα, εξώφυλλο σε βιβλία και περιοδικά, αργότερα μπλουζάκια και μπρελόκ. Έχει κάνει το γύρω του κόσμου, πουλήθηκε και αγοράστηκε όσο καμία άλλη. Ωστόσο, ο Κόρδα δεν έλαβε γι’ αυτήν ποτέ πνευματικά δικαιώματα….
Πριν την ενασχόληση του με τη φωτογραφία εργάστηκε σε πολλές διαφορετικές δουλειές. Στην αρχή της σταδιοδρομίας του εργάστηκε ως βοηθός φωτογράφου και μετέπειτα διακρίθηκε ως φωτογράφος μόδας.
Δεν του άρεσε το τεχνητό φως γι’ αυτό ακόμη και στο στούντιο χρησιμοποιούσε μόνο φυσικό φως.
Η μοναδική τεχνική του στην ασπρόμαυρη φωτογραφία και τα ανεπανάληπτα κάδρα του μετέτρεψαν γρήγορα το στούντιο του σε στούντιο τέχνης. Η κουβανική επανάσταση άλλαξε ριζικά τον προσανατολισμό του.
Αργότερα εγκατέλειψε την εμπορική φωτογραφία γιά να ασχοληθεί με το φωτορεπορτάζ (φωτοδημοσιογραφία). Από το 1959 εργάστηκε στην κουβανική εφημερίδα Revolución.
Στα καθήκοντα του, ως ο “φωτογράφος της επανάστασης”, ήταν να αποθανατίζει τον Τσε και τον Φιντέλ σε διάφορες στιγμές των δημόσιων δραστηριοτήτων τους. Χαρακτηριστική είναι η φωτογραφία του Τσε να ψαρεύει μαζί με τον Έρνεστ Χέμινγουέϊ.
«Κόντευα τα 30, και ζούσα επιπόλαια όταν ένα εξαιρετικό γεγονός άλλαξε
τη ζωή μου. Η Κουβανική Επανάσταση. Τότε τράβηξα εκείνη τη φωτογραφία
του μικρού κοριτσιού που έσφιγγε ένα κομμάτι ξύλο σαν να ήταν κούκλα.
Κατάλαβα ότι άξιζε να αφιερώσω τη δουλειά μου σε μια επανάσταση που είχε
στόχο να εξαλείψει αυτές τις ανισότητες» έχει δηλώσει ο ίδιος.
http://eu1.1host.gr/~aspromav/wordpress/?cat=28
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου