Πέμπτη, 6 Σεπτεμβρίου 2012

Από τον «πολίτη του κόσμου» των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων στο σύγχρονο «εθνοφοβικό πολίτη»… «Ποτέ μη λες πως είσαι Αθηναίος ή Κορίνθιος αλλά πολίτης του κόσμου»…

Υπήρξε κάποτε, 2.500 χρόνια περίπου πριν, μια Ελλάδα ανοιχτή και ευρύχωρη, μια Ελλάδα που έδινε και έπαιρνε αφειδώλευτα, χωρίς μικροψυχίες και μεγαλοϊδεατισμούς, δημιουργώντας έτσι ένα θαυμαστό πολιτισμό όχι από παρθενογέννηση αλλά εδρασμένο ακριβώς σ΄αυτή την ανοιχτή συνδιαλλαγή με τον πολιτισμό των «Άλλων».

Υπήρξε μια Ελλάδα θεμίξενη (που συμπεριφέρονταν δίκαια στον ξένο), μια Ελλάδα φιλόξενη, που σεβάστηκε και τίμησε τον ξένο αποδίδοντάς του θεϊκή προστασία στο όνομα του Ξένιου Δία.

Υπήρξε μια Ελλάδα των φιλοσόφων, οι οποίοι, χωρίς να αποποιούνται τη φυλετική τους καταγωγή και ιδιοσυστασία, δήλωναν ευθαρσώς «πολίτες του κόσμου» πιστοί στην ιδέα του πανανθρωπισμού, στην αναγκαιότητα της ισότιμης και ειρηνικής συνύπαρξης χωρίς φυλετικές, πολιτισμικές ή άλλες διακρίσεις, καθότι «κοινή γαρ η τύχη των θνητών…».

Ας δούμε τι γράφει ο στωικός φιλόσοφος Επίκτητος (50- 125 μ. Χ.) σ’ ένα θαυμάσιο απόσπασμα από τη «Διατριβή Α’»:

«Αν αληθεύουν όσα λένε οι φιλόσοφοι για τη συγγένεια ανάμεσα στο Θεό και τους ανθρώπους, τι άλλο μένει στους ανθρώπους εκτός απ’ αυτό που έλεγε ο Σωκράτης, δηλαδή, σε όποιον ρωτάει από πού είσαι, ποτέ μη λες ότι είσαι Αθηναίος ή Κορίνθιος, αλλά πολίτης του κόσμου; Γιατί, λοιπόν, λες ότι είσαι από την Αθήνα και όχι από κείνη μόνο τη γωνιά, όπου ρίχτηκε με τη γέννηση το ασήμαντο σώμα σου; Ή είναι φανερό ότι κατάγεσαι από τον πιο σπουδαίο τόπο, που περιλαμβάνει όχι μόνο εκείνη τη γωνιά, αλλά και όλο σου το σπίτι, και, με δυο λόγια, ονομάζεις τον εαυτό σου Αθηναίο ή Κορίνθιο, κάπου από κει που η γενιά των προγόνων σου έφτασε μέχρι εσένα; Όποιος, λοιπόν, έχει κατανοήσει τη διαχείριση του κόσμου και έχει μάθει ότι “το μεγαλύτερο και σπουδαιότερο και πλατύτερο από όλα είναι το σύστημα που αποτελείται από τους ανθρώπους και το Θεό, κι από κείνον έχουν πέσει οι σπόροι της ύπαρξης όχι στο δικό μου πατέρα μόνο ούτε στον παππού μου, αλλά σε όλα όσα γεννιούνται και όσα φυτρώνουν στη γη, και πρώτα, βέβαια, στα έλλογα, επειδή μόνο αυτά, από τη φύση τους, έχουν επικοινωνία με το Θεό, καθώς βρίσκονται σε στενή σχέση μαζί του μέσω της λογικής ικανότητάς τους”, γιατί να μην πει τον εαυτό του πολίτη του κόσμου;»
(Επίκτητος, Διατριβή Α’, εκδόσεις Ζήτρος)

Επιπλέον, αν ρωτούσε κανείς έναν προπάππο του Επίκτητου, τον Κυνικό  Διογένη, πούθε κρατάει η αντάρτικη σκούφια του, θα μας ξανάλεγε μ’ απόλυτη φυσικότητα ό, τι και παλιά, όταν «ερωτηθείς πόθεν είη, κοσμοπολίτης έφη» (όταν ρωτήθηκε από πού κατάγεται, πολίτης του κόσμου απάντησε).

Στη σύγχρονη Ελλάδα δυστυχώς  παρότι πολλοί δηλώνουν ανεπιφύλακτα εξ’ αίματος απόγονοι των αρχαίων ελλήνων παραβλέπουν εσκεμμένα ή από άγνοια αυτή την κουλτούρα κοσμοπολιτισμού- (βαρύτατα αδικημένη η λέξη ετούτη από τον σύγχρονό μας “κοσμοπολιτισμό” της χλιδής και του σνομπισμού δεν διασώζει σχεδόν τίποτε από το διεθνιστικό ήθος των αρχαίων)- που διέκρινε τους αρχαίους προγόνους τους και προτάσσουν το «πας μη Έλλην βάρβαρος», διαστρεβλώνοντάς το κι αυτό. Και λέω «διαστρεβλώνοντάς  το», γιατί στην αρχαιότητα η λέξη «βάρβαρος» δεν είχε τη σημερινή σημασία του «απολίτιστου», αλλά του αλλόγλωσσου, αυτού που δεν μιλούσε την ελληνική.

Κι όχι μόνον αυτό, ολόκληρο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη εξαπολύει πογκρόμ κατά των μεταναστών και με περισσή κυνικότητα διαστρέφει παντελώς το φιλόξενο νόημα του «Ξένιου Δία» των αρχαίων μεταμορφώνοντάς τον σε «Εχθρόξενο Δία».

Έτσι παράδειγμα προς μίμηση γίνεται το στρατοκρατικό πολίτευμα της αρχαίας Σπάρτης και η «ξενηλασία» που αυτή εφάρμοσε, και όχι η ανοιχτή, δημοκρατική, κοινωνία της αρχαίας Αθήνας.

Γίναμε «εθνοφοβικοί πολίτες» που ανακαλύπτουν παντού εχθρούς που μας επιβουλεύονται και αναγορεύσαμε τους μετανάστες σαν το «απόλυτο κακό».

Διάχυτη η ξενοφοβία και ο ρατσισμός στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, ένας ρατσισμός που στην πιο ακραία και άγρια μορφή του εκδηλώνεται στις μέρες μας από τις δολοφονικές, νεοναζιστικές, ομάδες των Χρυσαυγιτών κατά των μεταναστών.

Ένα ρατσισμός εκδηλωμένος και υφέρπων που αποτυπώθηκε και εκλογικά στις τελευταίες  εκλογές δίνοντας στο νεοναζιστικό κόμμα της Χρυσής Αυγής το σημαντικό ποσοστό του 7%, το οποίο πολύ φοβάμαι ότι μπορεί και να διπλασιαστεί ή ακόμα και να τριπλασιαστεί, όσο περισσότερο θα βαθαίνει η πολιτική και οικονομική κρίση και όλο και μεγαλύτερα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας θα οδηγούνται στην περιθωριοποίηση, στη φτώχια και στην εξαθλίωση.

Τα ιστορικά παραδείγματα για να μας διδάξουν δε λείπουν, γι αυτό ας έχουμε το νου μας, να μην επιτρέψουμε ποτέ στο τέρας να μας επιβληθεί.


Λόγος Παράταιρος

1 σχόλιο:

  1. Ένα τεράστιο πολιτιστικό χάσμα μας χωρίζει από τους "αρχαίους ημών προγόνους". Μην ασχολείστε με τη "χρυσή αυγή" αυτή είναι ένα από τα συμπτώματα και όχι η ασθένεια η ίδια.
    Η μόνη αποτελεσματική άμυνα η παιδεία: Διαβάστε, ψάχτε, ασχοληθείτε
    μην περνάτε από αυτή τη ζωή σαν τουρίστες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή