Πέμπτη, 19 Ιουνίου 2014

Σαν σήμερα πρωτοεμφανίστηκε... «Εκείνος κι Εκείνος»


Σαν σήμερα, 19 Ιουνίου 1972 προβλήθηκε το πρώτο επεισόδιο της θρυλικής σειράς της Ελληνικής τηλεόρασης, «Εκείνος κι Εκείνος» από το ΕΙΡΤ. Η σατυρική σειρά προβλήθηκε τα τελευταία χρόνια της Χούντας στην Ελλάδα (1972-1974) και με αλληγορικά στοιχεία περνούσε έμμεσα αντικαθεστωτικά μηνύματα στο κοινό. Ο Βασίλης Διαμαντόπουλος και ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος, δύο απροσάρμοστοι, ρακένδυτοι τύποι εισβάλλουν στη ζωή μας. Η σειρά ολοκληρώθηκε στις 9 Φεβρουαρίου 1974.

Ο λόγος που η σειρά δεν λογοκρίθηκε από τους δικτάτορες ήταν διότι δυσκολεύονταν. Όλα στην ασπρόμαυρη σειρά ήταν αντικείμενα υπαινιγμών και τίποτα δεν λεγόταν ευθέως. Το δικτατορικό καθεστώς αδυνατούσε να συλλάβει τα μηνύματα, αν και πολλοί στρατιωτικοί έβλεπαν πως υπάρχουν συμβολισμοί στη σειρά, όμως οι λογοκριτές δεν μπορούσαν και να αποδείξουν ότι η σειρά στοχεύει στον «αποπροσανατολισμό» του σιδεροδέσμιου λαού, και έτσι μια χαραμάδα φωτός προστέθηκε στη σκοτεινή τηλεοπτική πραγματικότητα της χούντας.


ekeinos1.jpg

Το γνωστό τραγούδι "Baba O'Riley" (1971) του ροκ συγκροτήματος "The Who", αποτέλεσε τη μουσική των τίτλων της σειράς.

Ο Σόλων και ο Λουκάς, δύο αιώνιοι απροσάρμοστοι της ζωής, τα κουρέλια των οποίων είναι η ηθική ένδεια του πολιτισμού μας. Παραμένουν μονίμως εκτός των τειχών, εκτός των αγαθών που προσφέρει η καταναλωτική κοινωνία, ο ένας από θέση (Σόλων) κι ο άλλος από ένστικτο (Λουκάς), για να διατηρήσουν την απόλυτη προσωπική τους ελευθερία. Μια πρωτότυπη σειρά θεατρικών μονόπρακτων σε τηλεοπτική διασκευή με διάχυτο το κωμικό στοιχείο, που ενώ διατηρούν αυτονομία μεταξύ τους αποτελούν μία ενότητα, καθώς παρακολουθούν την πορεία των δύο βασικών ηρώων τους.

Ο Σόλων και ο Λουκάς διασχίζουν την πόλη και σατιρίζουν, ψυχογραφούν, σαρκάζουν και αυτοσαρκάζονται. Με το σχολιασμό, την ανταλλαγή απόψεων, τις ασταμάτητες φιλοσοφικές συζητήσεις για τα κακώς κείμενα της κοινωνίας, προσπαθούν να κατανοήσουν, χωρίς να τους πνίγει το άγχος των ανθρώπων που κατοικούν στις μεγάλες πόλεις, τα μυστήρια και τον παραλογισμό της κοινωνίας και παρότι έλκουν τη καταγωγή τους από το θέατρο του παραλόγου και τους ήρωες του Μπέκετ, παραμένουν πάνω απ΄ όλα δυο γνήσιοι και προβληματισμένοι Ρωμιοί.



Ζητιάνοι; Ρέμπελοι; Αποτυχημένοι της ζωής; Φιλόσοφοι; Πολίτες και μόνο; Οι ήρωες του Κώστα Μουρσελά μοιάζουν να ήταν πάντα εδώ. Απόγονοι διακεκριμένων ηρώων του θεάτρου, αντιπροσωπεύουν βαθύτερες σκέψεις μας, προσδοκίες αλλά και όνειρα.

Η σειρά δυστυχώς δεν σώζεται στο κατειλημμένο, από την κυβέρνηση, αρχείο της ΕΡΤ κι αυτός είναι ο λόγος που δεν προβλήθηκε ποτέ σε επανάληψη, με τις ευθύνες να βαραίνουν τους ανίκανους «υπεύθυνους» της δεκαετίας του '80 που έσβηναν τις κασέτες για να γράψουν αγώνες ποδοσφαίρου. «Το σήριαλ των σήριαλ» ήταν η πρώτη εκπομπή η οποία γνωστοποίησε επίσημα στους τηλεθεατές ότι πολλές από τις εκπομπές της ΕΡΤ δεν υπάρχουν πλέον στο Αρχείο της, «διότι έχουν σβηστεί». Η Ρένα Θεολογίδου ήταν ο πρώτος άνθρωπος που ενδιαφέρθηκε να ψάξει και να μάθει τι σώζεται και τι δεν σώζεται και να ενημερώσει το κοινό.

Το μοναδικό απόσπασμα που σώζεται:



 Στα 103 δεκαπεντάλεπτα επεισόδια της σειράς «Εκείνος κι Εκείνος» είδαμε τη σκηνοθεσία να υπογράφουν οι: Φώτης Λαζαρίδης, Βασίλης Διαμαντόπουλος, Κωστής Ζώης, Μιχάλης Παπανικολάου, σε σενάριο του Κώστα Μουρσελά και παραγωγή του Νίκου Νικολαρέα και της εταιρείας «Τομή», ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ήταν οι ηθοποιοί Βασίλης Διαμαντόπουλος (Λουκάς) και Γιώργος Μιχαλακόπουλος (Σόλων) οι οποίοι συνοδευόντουσαν από τον Νίκο Κούρο, την Ελπίδα Μαζαράκη, την Βάντα Καρακατσάνη, τον Στέλιο Λιονάκη και τον Δημήτρη Μπικηρόπουλο.

ekeinos6.jpg

Αρκετά σενάρια του Κώστα Μουρσελά ξαναγυρίστηκαν 17 χρόνια αργότερα, το 1989, με τον Βασίλη Διαμαντόπουλο και τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο ξανά στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και προβλήθηκαν από την ΕΤ2. Τα επεισόδια του remake της σειράς είναι τα μοναδικά που σώζονται σήμερα και τα οποία έδωσε to 2008, σε μορφή DVD, η Ραδιοτηλεόραση στο κοινό. Αν και αξιόλογο, εντούτοις δεν ήταν τόσο επίκαιρο όσο ήταν τον καιρό της πρώτης προβολής του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου